maandag 1 juni 2015

Voortgang werk

Was het al weer in Februari dat er een laatste bericht was over het werk, het werd dan ook hoog tijd weer eens wat te laten zien van het lopende project. Werkend in alle hectiek lijkt het soms heel langzaam te gaan en klagen we nog al eens dat er niets gebeurd , ja papierwerk.......
Op verzoek heb ik dan weer wat foto's gemaakt van de stand van zaken en dan zie je eigenlijk zelf ook wel weer dat er toch wel wat gebeurd. :-)
Zoiets als dat de eerste pijlers gestort zijn en je ziet dat er in eens iets hoogs boven het maaiveld uit torent.
het valt op dat in eens het " treintje" loopt. Er zit een trend in en de ene na de ander pijler staat in de steigers en de stalen vorm bekistingen.
Gisteren 31-5-2015 konden we zelfs de eerste pijler ontkist zien en dan pas zie je eigenlijk hoe hoog de pijler is. Stel je voor, er moet ook nog een dek op met rails en bovenleidingen. Over het kruispunt komt dan nog eens het " verhoogde station", of te wel ELS, ELevated Station. Het wordt een heel bouwwerk!


Hieronder nogmaals de volgorde van de werkwijze. De foto's heb ik gemaakt samen met mijn Pakistaanse collega mr. Muhammed Naveed, tijdens onze procurement inspectie ronde op 23-05-2015.

 
aan het begin van werkdeel Viaduct 6.1. met het nieuwe bouw informatie boord


 e
eerst proefsleuven maken om te zien of we geen kabels en leidingen tegen komen. 
Dat is hier een soort Russische roulette

 
de sleuven worden gemaakt op de plaatsen waar de Mono Pile funderingspalen moeten komen.

 
Hierna worden palen aangebracht door middel van boren

 
als de paal klaar is wordt die ongraven zodat ze het bovenste gedeelte er af kunnen hakken en de wapening vrij komt.

 
Een aantal palen moeten worden getest op hun beton kwaliteit en draag vermogen. Dit wordt gedaan door "hamertje tik" waardoor er een reactie golf door de paal gaat. Stopt de golf op een bepaald punt dan zit er een scheur en wordt de paal afgekeurd. Gelukkig is dit nog niet voor gekomen. Tevens doen we Cross Hole Sonic  logging (het doormeten van de betondichtheid in de paal), zie hiervoor de grijze buizen die in de paal staan. Door middel van het laten zakken van meet apparatuur in de paal (in de buizen) kunnen we de beton kwaliteit door meten. Als laatste doen we zelfs nog een loadtest door middel van overgewicht op de paal te brengen en de vervorming van de paal door te meten. Tevens laten we door een Dynamic hammer een groot gewicht op de paal vallen om te zien of deze bezwijkt.
Tot nu zijn alle testen doorstaan. 

 
afstandhouders voor de wapening maken ze hier zelf, 
die koop je niet maar maak je met de hand en de geleverde beton.

 
afstandhouders op een rij

 
Need I say more?

 
op bouwen van de steigers, elke buis apart omhoog, van mannetje naar mannetje

 
de trappentoren om de pijler te betreden

 
de "hamerkop" die straks dienst gaat doen voor het bekistingswerk bovenop de pijler

 
de pijler volledig in de bekisting

 
een veilig trappetje om onderaan de pijler te komen

 
meten is weten !

 
je kan hier redelijk de curves zien die de pijler heeft. 
Beton, wapeningskorf en steigerdelen met deels bekisting. De eerste onderste stort is geweest

 pijler met meet hoogte punt

 
bekistingsdelen van staal. Het zwarte gedeelte is de binnen kant en de vorm is goed te zien

de drinkwater tank voor het bouwpersoneel. Omdat het hier nu in mei / juni gemiddeld 40-45 graden kan zijn is de tank in de schaduw geplaatst. Dat scheelt in ieder geval iets. Helaas is dat niet voldoende want de warme lucht is bijna net zo heet dus is een cooler nodig. Die staat er onder, met kraantjes. Elk personeelslid drinkt tijdens de werkzaamheden gemiddeld 4-5 liter water per dag. Het bijvullen gebeurt dan ook elke dag d.m.v. tankwagens en er staan meerdere installaties om gevuld te worden. Een kapotte installatie zorgt dan ook direct voor vertraging van de werkzaamheden






1 opmerking:

  1. Leuk om de voortgang te zien.
    Prettig dat je ff een blog reminder hebt gestuurd.
    Kan ik niet vergeten te checken.
    Gr menno

    BeantwoordenVerwijderen