dinsdag 2 juni 2015

Bahrein the tourist version

Mijn voor laatste bericht over Bahrein (Maart) was echt even om bij te tanken en de foto's waren dan ook alleen maar van het hotel, het strand en het zwembad. Ik heb toen dan ook niet heel veel gedaan dan luieren, eten, drinken, zwemmen en zonnen (iets minder warm dan nu in Mei).
Afgelopen week had ik weer een relaxation saturday en had besloten nog een keer terug te gaan. Nu om wat meer van bahrein te kunnen zien dan alleen het strand van het hotel
Ook nu weer kon ik om 1330 uur weg rijden uit Riyadh en stond ik om 16.30uur voor de Bahrein tolbrug. Dat ging lekker snel, drie uurtjes. De brug over en dan door de vele poortjes. Zoals gewoonlijk was het weer druk en had ik wat te eten en drinken mee genomen en was op het ergste voorbereidt. Dat viel ook dit keer weer mee gelukkig om 1,5 uur later Bahrein in te rijden.
Om 18.30 uur was ik in het hotel. Even de spullen droppen, omkleden  en een taxi bestellen om de stad ( Manama) in te gaan. Bleef ik vorige keer in het visrestaurant van het hotel eten dit keer ben ik met een kennis de stad ingegaan. Aan de taxi chauffeur gevraagd waar we het beste terecht konden en die bracht ons naar een echt gezellige wijk met alleen maar barretjes en verschillende restaurants. Na een beetje te hebben rond gelopen zijn we uiteindelijk in een Indiaas restaurant gaan eten. Prima voor elkaar , lekker gegeten, lekker paar biertjes genomen en daarna voldaan terug naar het hotel. Het was toch weer een lange dag.
 het is hier nog wat leeg

 
allerlei soorten restaurants

 
de taxi ..........  hahahaha (NOT)

de volgende ochtend werd ik pas om half 11 wakker en moest me dus nog haasten voor het ontbijt (tot 11.00uur) en eenmaal terug heb ik na het douchen de I-pad erbij gepakt om te zien wat er allemaal te bezoeken was in Bahrein. Hieronder in chronologische volgorde de plaatsen die ik heb bezocht. Best veel voor 1 middag. om 11.30 uur zat ik in de auto en reed ik eerst naar het 4-season hotel. Net nieuw en highly sofisticated. ik werd netjes binnen gelaten door de beveiliging en kon de auto in de parkeergarage parkeren. Hierna heb ik een rondje gemaakt en heel wat foto's kunnen nemen, alsmede van de bijzondere gebouwen aan de overzijde van het water. Echt mooie gebouwen, sommige met windmolens in het midden.
 
4 season hotel




 
een van de luxe zwembaden

 
panaroma view zwembad


 
zijkant hotel

 
zwembad aan zee kant

 
zwembad aan zee kant




view from the garden

Twisted

Windmolens in het midden

Twins

Strak


Moskee?


na het 4-season hotel ben ik naar een van de vele kusten gereden want Bahrein is een verzameling van meerdere eilanden, en erg vlak. het strand heeft een vreemd soort zand dat eigenlijk best hard is en waardoor je er overheen kan rijden. Hetgeen  ik dan ook even gedaan heb net als de Bahreini die met de auto tot aan de zee rijden.

 
het strand met speeltoestellen en schaduw plekken

 
in de verte Bahreini jochies aan het zwemmen, sommige hebben gewoon een spijkerbroek aan 

 
tot aan de waterlijn met de auto


Na het zwemmen krabbetjes zoeken. Ik heb geprobeerd een groeps foto te maken maar de jochies spraken nog geen Engels. Maffi Kelem Inglishi

 
Knallen langs de waterlijn

Na het strand ben ik weer richting het hotel gereden om naar de grote moskee te gaan die redelijk dicht in de buurt van het hotel ligt. Omdat het vrijdag was was die helaas dicht voor tussentijds bezoek en bezichting dus moest ik het doen met alleen de buitenkant. 

de voordeur


directe lijn met boven?

links de toegang met op de achtergrond de grote bibliotheek



Mineret in de zon


vrij vertaald............

de grote bibliotheek



na rond de moskee te zijn geweest wilde ik naar het Formule 1 circuit rijden maar dat was nog wel een eindje weg en de bewegwijzering in Bahrein is nu niet helemaal je van het. Zo goed als het ging en met google maps kwam ik behoorlijk in de juiste richting.
Maar om er te komen kwam ik eerst door de olievelden hetgeen een bijkomende tourist visit werd.
Interessant om te zien hoe klein de doorsnede is van de stalen buizen die vanaf de ja-knikkers komen.







Onderweg naar het circuit kwam ik borden tegen van de " tree of life". Ik had dit wel op de I-pad gelezen maar had niet het idee dat ik de buurt was. Aangezien ik de borden van de F1-circuit even kwijt was besloot ik eerst maar eens naar de levensboom te gaan. Dat zal wel een een enorme " beLEVENis zijn.


in the middle of nowhere.......  een boom !

echt een grote boom als je dichterbij komt

De boom ligt op een heuvel en er is werkelijk niets in de buurt dan alleen maar een kale vlakte en een aantal olie bronnen

samen met de boom op de foto. De potten rond de boom zijn kleine BBQ plaatsen waar mensen hun kolen in kunnen doen om te voorkomen dat ze de boom omzagen.
Er staat overigens bewaking bij de boom, die onderhand 430 jaar oud is (de boom dan he?). 
Navraag leert dat het een Acacia is



rond de boom zijn ook wat ruiines te vinden

De bewaker met boom

enkele oude nederzettingen rond de boom


rond de boom is een betonnen cirkel aangebracht waarin de bezienswaardigheden op deze kaart zijn aangegeven

Oude funderingen

nog meer gestapelde stenen

leuk, een menselijk zonnewijzer. Uiteraad even gedaan en het klopte ;-)


op de terug weg kwam ik langs een golfbaan, met geweldig groen gras, The Royal Golfclub, met naast de baan een werkende Ja- knikker, pompend naar olie. Hoe tekenend


Uiteindelijk had ik de borden voor het F-1 circuit weer te pakken.
Eenmaal aangekomen op het circuit bleek dat het bezoekerscentrum dicht was maar ik mocht van de bewaker toch even naar de tribune om een paar foto's te maken. Tot op het platform en niet verder had hij gezegd, eenmaal boven had ik hem niet helemaal begrepen en kon ik doorlopen richting de pitbox van Max Verstappen om die op de gevoelige plaat te kunnen vastleggen.
De bewaker kwam onderhand achter mij aan omdat ik daar niet mocht komen. Ohhhh, ik dacht dat ik niet op de tribune mocht........ hihihih. Ik had foto's, bood mijn excuus aan en ben samen met hem weer naar de uitgang gegaan. 

toegang tot het circuit

parkeer plaatsen en de toren op het midden terrein

de tribune aan de achterkant

tribune aan de zijkant

op het bordes van de tribune

Marcus Ericson, Felipe Nasr

het circuit naar links kijkend

het circuit naar rechts kijkend

(rechts) pit box Max Verstappen (fff inzoomen)


Het was onderhand half vijf en tijd om weer terug te rijden naar het hotel Ik had wel trek in een biertje. Aangezien ik vrij ver van het hotel was moest ik nog een half uur tot drie kwartier rijden. gelukkig was de snelweg dichtbij. Overigens een verademing de snelwegen in Bahrein in vergelijking met die van Saudi Arabia.
s' avonds ben ik uit eten geweest in American Street waar ze allerlei en met name alleen maar Amerikaanse winkels en restaurants hebben.







De volgende dag, Zaterdag, lekker op het strand gebleven en weer om 14.00 uur vertrokken richting Riyadh. Nu was ik binnen 30 minuten door de grens en draaide op de compound de voordeur sleutel om 18.00 uur weer om. Het zat er weer op. Veel gedaan en de batterij is weer opgeladen.




















2 opmerkingen: