dinsdag 9 juni 2015

Kei goed

Voor het aanvullen van de funderingen rond de pijlers is zogenaamd " backfill material" nodig.
Een meng granulaat dat goed te verdichten is. Grind alleen is niet voldoende want dat verdicht slecht vanwege de gelijke diameter van de keien en de holle ruimtes die tussen de stenen over blijft. Hierdoor blijft het als het ware "rollen" als je erop staat en waardoor je er als het ware inzakt. De holle ruimtes tussen de stenen moeten ook gevuld worden met kleinere en verschillende diamaters materiaal om een goeie verdichting te krijgen. (zoals wij dat in Nederland doen met puin granulaat).
Eenmaal aangebracht als gekwalificeerd backfill material kan het door middel van trilmachines worden verdicht ("compacting") zodat een stevige ondergrond ontstaat. Het verdichten gebeurt in lagen van 30 cm en elke laag wordt apart getest door een onafhankelijk bureau. Is het bureau nog niet geweest om te testen, dan is het nog niet toegestaan om aan de volgende aanvullaag te beginnen. :-( wat soms weer voor vertraging kan zorgen.

Het backfill material moet aan zeer hoge eisen voldoen en voor dat het wordt toegepast wordt het uitvoerig getest. Het wordt getest op de verschillende diameters (door het zeven van de monsters), door middel van druksterkte bepaling (CBR en Proctor tests) en het wordt chemisch onderzocht. (o.a. vochtigheid, klei gehalte etc). Als het dan het predicaat  "goed - tot uitstekend" krijgt, is het A-1-a.

A-1-a material wordt niet gevonden maar wordt samengesteld door het breken en zeven van grond en rots, die weer apart wordt gewonnen. In onze ontgraving voor de tunnel delen komt straks ook veel rots en grond vrij dat te gebruiken als backfill material. Dit kan onder andere gebruikt worden voor het aanvullen van de pijlers en tunnel delen. Helaas hebben we voor het aanvullen van de pijlers van viaduct 6.1. nu al backfill material nodig echter zijn we nog niet begonnen met het ontgraven. We komen dus nu backfill material te kort.

Er moet dus backfill material A-1-a ingekocht worden. totaal 20.000m3 voor viaduct 6.1.
Voor deze tender heb ik verschillende bedrijven benaderd en snel geleerd hoe de markt hier in elkaar zit. Er zijn aannemers die grond vrij krijgen en dat willen verkopen, er zijn aannemers die het ook wel verkopen maar nog geen backfill material hebben en die kopen het dan weer bij grond eigenaren of bij andere aannemers en dan heb je nog de grond/land eigenaren zelf, die met "crushers" (brekers) en zeven het materiaal maken dat gewenst is. De prijs is ook zeer afhankelijk van de afstand waar het materiaal vandaan komt. Niet zo zeer vanwege de benzineprijs maar dan gaat het meer om de tijd dat een truck er over doet en of die dan nog wel Riyadh in mag. (overdag is Riyadh namelijk dicht voor vrachtwagens!)

Begin van de week had ik een interessante aanbieding van A-1-a material. Ik heb op Google earth gekeken waar het bedrijf zijn locatie heeft. Ongeveer 40 km buiten Riyadh. Dat is aan te rijden om monster te nemen en die dan weer te laten testen.
de gele lijn is de snelweg richting Damman (foto hoogte ca 8 km)

de zwarte "spinnen" zijn de lopende banden (foto hoogte ca 2 km)

foto hoogte ca. 1 km


De eigenaar zou ons komen ophalen om naar de loactie te gaan waar het materiaal vrij kwam. Tot mijn verbazing bleek dit niet buiten Riyadh te zijn maar in Riyadh, op het terrein van de Imam University zelf. Okay.....  we gaan naar de Iman University. Dit is vlak bij ons kantoor en misschien maar 5 minuten rijden. Prima qua tijd dus.
Eenmaal aangekomen op het terrein kwamen we bij een behoorlijke grote bouwput waar heel wat graafmachines stonden, shovels reden en zeefmachines draaiden. Het was een grote stof bende iets wat bij ons op het project absoluut uit den boze is (Dust control).
Maar het materiaal dat uit de put komt ziet er goed uit en de monsters die de leverancier/aannemer had geleverd was voldoende om een goeie test uit te voeren.
Mijn collega van QA/QC laat het materiaal momenteel testen en dus is het momenteel even afwachten op de resultaten. Eind van deze week hoop ik uitsluitsel te krijgen. Ondertussen zoeken we nog even rustig door naar betere prijzen voor hetzelfde materiaal

bouwput op het terrein van de Imam University

Gebroken materiaal wegrijden met de shovel

lekker stoffig, kranen hakken materiaal

 
meng granulaat (puin), A-1-a voorraad

kranen op een rij met prikhamers om materiaal uit te hakken


Het breken en zeven van materiaal naar A-1-a kwaliteit

Trailers rijden af en aan

laden door middel van shovels


 A-1-a

 A-2-4 (A-1-b)













1 opmerking: