vrijdag 24 april 2015

Bahrein

Zes dagen in de week werken is best veel en eenmaal in het stramien komt er een moment dat je er aan went. Helaas :-(
Sinds Januari hebben we van de Joint Venture (bouwcombinatie) een extra vrij dag gekregen. Elke derde zaterdag een VRIJE dag. Een echt weekend dus. Je mag in die drie weken dan niet ziek zijn geweest, op vakantie zijn geweest of een andere vrije dag hebben gehad. Je mag hem ook niet aan een vakantie plakken.
Drie volle weken werken en dan een extra dag vrij er bij.

En weet je. Dat is echt een verademing!. die extra vrije dag is echt lekker joh. Voelt als vakantie.

In Maart had ik mijn tweede vrije lange weekend en die heb ik ingevuld met een lang weekend Bahrein. Even bijtanken. Zon, zee strand, lekker uit eten, wijntje, biertje. even helemaal niks.

Zo gezegd zo gedaan. Ik kon op donderdag middag om 13.30 uur al weg rijden van kantoor.
Bahrein heeft namelijk 1 nadeel!, het is een eiland en verbonden met een tolbrug ( gebouwd door Ballast Nedam 25 jaar geleden ;-) ). En voor en na die tolbrug zitten de douanes en checkpoints.
Met een beetje pech kan het zo maar 4 uur duren voordat je over de brug bent.
Riyadh - Bahrein over de snelweg duurt zelf ook al 3,5 uur (als je een beetje doorrijdt, 150km/h), dus met een beetje pech kom je pas s'avonds laat aan.

De donderdag middag begon met een andere pech onderweg:  Regen !, midden in de woestijn.
En Saudies kunnen niet rijden in de regen! dat wordt een lage gemiddelde snelheid.



Het viel uiteindelijk mee op een enkele langzaam actie na van een Saudi die dan weer links blijft rijden. Hup, even rechts er langs, wat plassen troseren want ze kennen hier geen ZOAB, zeer open asfalt beton. Alles is hier glad van de asfalt en grof grind voor het beetje regen dat er valt daar doen ze niet aan.

Eenmaal aangekomen voor de grens en de brug gauw nog even stoppen voor een toilet stop en een paar broodjes want het kan lang duren. Het was onderhand 17.00 uur en ik had er 3,5 uur over gedaan, Niet slecht met die regen. Hopelijk is het morgen beter dacht ik nog.

Om de grens over te gaan met je lease auto moet je hem van te voren uit laten klaren door de lease maatschappij, dat had ik al gedaan en ik ha d de juiste papieren bij me. Eerste hokje tol betalen voor de brug. geen probleem. tweede hokje,auto uitklaren, papieren afgeven/laten zien. ik krijg een ander bonnentje met een stempel. Stempels zijn belangrijk in dit land. bewaren maar, die heb ik nog een keer nodig denk ik. Derde hokje, kennelijk willen ze daar het gestempelde bonnetje al hebben. de auto is nu officieel ingeklaard voor Bahrein (denk ik), vierde hokje, de douane van Bahein, paspoort en iqama. stempels in je paspoort, ook geen probleem, vijfde poortje, auto verzekering. Die heb ik al (volgens mij), die laat ik gaan. Al na 1,5 uur ben ik door alle poortjes en files en dat is dus lekker snel.

Nu verder de brug over en dan naar het hotel. Ik had van te voren even op de kaart gekeken waar ik moest zijn want navigatie heb ik niet en dus maar op de I-phone Cards gereden. Dat gaat ook. Een uurtje later sta ik voor het hotel. Zoals ik dat gewoon ben is er een parkeerplaats voor de deur voor mij (er rijdt er net 1 weg :-). Spullen naar de kamer brengen en korte broek aan. Eerst een biertje op het terras en dan het verse vis restaurant aan zee. Ppffff heerlijk, wijntje erbij, espressootje na. Straks nog even naar de lounge bar, het klinkt er gezellig...........  helaas om 22.30 uur worden de oogjes heel zwaar en gaan de luikjes langzaam dicht. Weet je wat ik ga lekker mijn mandje in. Morgen weer een dag en dan is het pas vrijdag.


 entree

 bij het zwembad

receptie

 restaurant

 pool bar

 waterval zwembad

 nog meer poolbar

Vrijdag lekker op het strand. na het ontbijt, lekker niks, beetje lezen, zwemmen in zee, zonnen etc.
Verrassing: twee collega's komen aangeslenterd aan het einde van de ochtend. Zaten ook in Bahrein, alleen niet in een hotel met strand ( die zijn er niet heel veel :-(   ).
Wordt het toch nog gezellig, met een biertje, beetje (voetvolley)ballen, en met wat andere gasten kletsen. Engelse, Zweden en Den Olander.

S'avonds met z'n drieen de stad ingegaan. Helaas geen foto's ;-)
Zaterdagochtend een beetje uitgeslapen en om 10.00 uur het ontbijt. Die zaterdag had ik de late uitcheck genomen en heb tot 13.30 uur nog bij het zwembad gelegen. Om 14.00 uur ben ik weer terug naar Riyadh gereden. Mooi weer, en de tol en douane poortjes, ondanks dat alle kofferbakken open moesten bij het weer naar binnen gaan in Saoedi, liepen ook voorspoedig. In 1 uur was ik er door heen. 18.00 uur stapte ik weer binnen. Het was een heerlijk weekend en het voelde echt even als vakantie van een week. Voor herhaling vatbaar.









 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten