maandag 10 maart 2014

de Saoedische Douane

Het vliegtuig uit ging goed en eenmaal in de hal aangekomen staan er verschillende rijen te wachten voor de douane hokjes. Bas was al eerder geweest en had een zogenoemde " re-entry". Ik heb een "first-entry" en heb het ingevulde formulier dat je in het vliegtuig krijgt in mijn paspoort zitten. Op aangeven van een geuniformeerde Saudi kunnen we allebei in dezelfde rij gaan staan.
Eenmaal vooraan in de rij gekomen blijkt de waarheid, voor zover die waar is, toch anders.
Dezelfde meneer in uniform laat mij wachten en laat eerst de re-entries door. Kan ik me iets bij voorstellen omdat die geen vingerafdrukken en foto's hoeven te laten maken. Na een minuut of 10 wachten blijkt het uniform mij naar een andere rij te sturen, waarom is niet duidelijk. Hij is de baas.
Twee rijen opschuiven. Daar aangekomen staat er een ander uniform die me verteld om helemaal naar de laatste rij te gaan. Deze laatste 4 rijen worden overigens allemaal bezet met Indiers, Filipijnen etc. Om maar gelijk te wennen aan de cultuur besluit ik niet achteraan te gaan staan en netjes voor te dringen. My boss het uniform heeft mij gezegd daar te gaan staan. Onderhand staat Bas te wachten op me en ik kook van binnen ( hahahaha rustig blijven, dit wist je van te voren)
Eindelijk mag ik ook mijn vingerafdrukken geven en een foto maken. Meneer het uniform achter de balie zit echter eerst tv te kijken op zijn mobiel, dit gaat wel even duren. Inderdaad, 10 minuten later heeft hij besloten een stempel te gaan zetten, pppfffffffff let it go................  ;-)
De koffer is geen probleem, die ligt al op de band en gaat zo door de douane. Saudi here we come.
Ibraheem staat ons al op te wachten en het is onderhand 00.24 uur plaatselijke tijd.
Die nacht, na het uitpakken van de koffer, ga ik om 01.30 uur naar bed. Morgen om 05.30 uur gaat de wekker voor de eerste werkdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten