zaterdag 3 mei 2014

Ongelukje

In de periode dat ik hier nu zit heb ik al meerdere ongelukken gezien, autowrakken langs de weg en vooral veel bijna ongevallen.
Kwamen we soms voorbij een ongeluk dat al even was geleden, we hebben ook al drie maal direct achter een aanrijding gezeten die " real time" gebeurde. En het is dan ook gelijk goed raak waarbij meerdere auto's betrokken zijn. Met een beetje geluk konden we de eerste keer er net tussen door om snel door te rijden, hierbij waren denk ik een stuk of 6 of zeven auto's betrokken. Toen we naar de "Heet cave" reden hadden we zelfs een stilstaande vrachtauto midden op de snelweg staan. Gelukkig was er ruimte naast ons om te kunnen uitwijken want in de eerste instantie heb je het niet direct in de gaten dat die vrachtauto stil staat!.Ze rijden vooral hard, zitten allemaal op elkaars bumper, halen links in over de doorgetrokken streep (4 rijbanen en dan de linkse vluchtstrook gebruiken als rijbaan) en als er ergens een gaatje tussendoor is kan dat ook nog wel. Hoezo niet rechts inhalen? het schijnt wel verboden te zijn overigens, maar ja als je ze niet zien.

Vorige week had ik een afspraak met een leverancier om naar een bouwkeet te gaan kijken. Daar zal ik de volgende blog meer over vertellen. Ook weer een verhaal apart, ppffffff.
In ieder geval wij onder weg richting Dammam. Aangezien er maar 1 hoofdweg van Riyadh naar Dammam gaat is die best druk. 4 banen breed en grote stukken alleen maar rechtdoor. Links en rechts alleen maar vlakland, roodbruin van het zand en af en toe een beetje groen. Het enige wat veranderd zijn de rondlopende kamelen. Dammam is overigens 400 km verder en veel Saudi rijden rustig even op en neer voor een afspraak.

Onderweg begon het op eens te remmen en het werd heel stoffig. Het leek wel of het ongeluk net gebeurd was. Even later werd de oorzaak duidelijk. Een klein vrachtauto'tje had zich letterlijk in de betonnen barrier geboord!. De bestuurder heeft echt geluk gehad want die stond al in de middenberm. Het vrachtauto'tje was helemaal aan de onderkant naar binnen geslagen en het is een wonder dat de beste man beide benen nog heeft ( degene met het bruine hemd rechts van de withemden). Oorzaak is waarschijnlijk geweest dat zijn lading is gaan schuiven en hem in onbalans heeft gebracht waardoor hij de auto niet meer heeft kunnen houden. Zijn lading bestond uit cementzakken van 50 kg per stuk die vervolgens over de gehele snelweg lagen. In Nederland wordt dan de weg afgesloten, hahahaha, hier rijdt iedereen gewoon door. Stoffig is het hier toch al........

Vandaag kregen we de autolijst om een auto uit te kiezen en het verzoek om een internationaal rijbewijs te regelen in Nederland. Je kan ook voor de chauffeur kiezen die je dan wel moet delen als je geen auto kiest. Tsja, .......... lastig ;-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten