zondag 18 mei 2014

Projectbezoek P&R (2)

Afgelopen week hebben we weer een project bezocht. Dit keer van de prefab leverancier die we als laatste hadden bezocht. Het bedrijf met de geautimatiseerde carroussel voor betonproducten.
We waren te gast bij een main contractor (hoofdaannemer) die deze opdracht gegeven heeft aan deze leverancier. Een parkeer garage voor meer dan 3000 auto's, 5 lagen, per laag 600 auto's. De Employer (opdrachtgever) is de Saoedische luchtmacht, hoofdkantoor in het midden van de stad. Als je op google earth kijkt zie je midden in de stad een viegveld liggen, dit is het militaire vliegveld. Wij waren die ochtend te gast om dit project te bekijken. We werden hartelijk ontvangen door de main contractor. Na een uitleg hoe het de parkeergarage werd gebouwd en hoe ver ze waren zijn we naar buiten gaan. Bij elke uitnodiging of bezoek die we doen staat er altijd water en vruchtensapjes voor je klaar en er wordt dan ook echt verwacht dat je hier van neemt. Ze proberen je met alle egars te behandelen. Ook al heb je geen dorst, drinken is hier heel belangrijk dus drink ik meestal de vruchtensap op (vitaminen) en aansluitend het water voordat we naar buiten gaan, waar het zonnetje dan weer schijnt met een gemiddelde temparatuur van 35 graden.

De kwaliteit van dit project is gelukkig een stuk hoger dan wat we eerder bij de andere leverancier hebben gezien maar het blijft moeilijke theorie. De veiligheidsmaatregelen laten ook hier te wensen over. Geen hekken bij de randen, wapeningsstekeinden die niet zijn afgedopt en omhoog steken, ingestorte onderdelen waarover je kan struikelen ( wat dan ook een keer gebeurt :-( ), en overal rotzooi die niet is opgeruimd. Nee, het is niet wat wij gewend zijn maar dat weten we onderhand. We wennen er ook een beetje aan, maar leggen wel uit dat de eisen op ons werk velen malen hoger zullen zijn. er wordt eenstemmig geknikt. Dat is straks allemaal anders..........
We weten ondertussen beter. We zijn namelijk op lijn 4 begonnen met het verwijderen van de palmbomen en de aannemer die dat voor ons doet, knikte ook eenstemmig. Het zou allemaal goed komen en hij begreep precies wat de bedoeling was. Puntje bij het paaltje kon hij natuurlijk de benodigde gegevens, certificaten, keurings rapporten en ID's van mensen niet overleggen. Materieel werd afgekeurd en hij mocht dus niet starten. de eerste vertraging hebben we direct te pakken. Wij, in lijn 6, hebben ook een contract met hem maar gelukkig starten wij pas 1 juli!, hopelijk heeft hij dan zijn zaken voor elkaar.

Terug naar het project: Ook hier is het weer hetzelfde liedje, er lopen meer mensen van het project mee (7) dan bezoekers, wij.(3). Terug in de keet worden we weer voorzien van de nodige drankjes en krijgen we het aanbod dat hun engineerings afdeling graag mee denkt bij mogelijk probleemoplossingen op design gebied en na de gebruikelijke beleefdheden , dank betuigingen, lof uitingen gaan we al handen schudden richting de auto waar onze chauffeur ons weer naar kantoor brengt. Ik ben onderhand aardig goed geworden in het afsluiten van een bezoek. Doen we dat niet helder en duidelijk, dan kan het voorkomen dat we uit beleefdheid blijven zitten en dan kan het wel eens heeeeel lang duren voordat je weg bent. Die les hebben we al geleerd, dus we staan tijdig op en handen schuddend en knikkend gaan we naar buiten. De Saudi is een aardig en hartelijk volk op dit gebied.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten