woensdag 30 april 2014

Visa run

Als expat (werkende buitenlander) in KSA heb je met een aantal regels te maken. Een van de regels is dat je afhankelijk van het soort visum dat je hebt slechts een aantal dagen in KSA mag verblijven. In ons geval is dat 30 dagen en dan dienen we het land "tijdelijk" te verlaten. Deze regel zit opgesloten in het visum dat we voor 180 dagen hebben. Na 180 dagen moeten we terug naar Nederland om een nieuw visum aan te vragen.

De 30 dagen regel noemen we de visa run. We moeten dan zorgen dat er een stempel in het paspoort komt waaruit blijkt dat we het land zijn uitgeweest. Hoe lang je het land uit gaat maakt niet uit. 1 dag is al genoeg bijvoorbeeld. Dat wordt hier opgelost door naar Dubai te vliegen om vervolgens dezelfde dag weer terug te komen. Krijg je weer een nieuwe stempel in je paspoort ( re-entry) en kan je er weer 30 dagen tegen aan. Afgelopen maand had Strukton het kunnen regelen om stempels te krijgen via een bureau zodat we niet meer naar Dubai hoefden te vliegen. Wel jammer want ik wilde daar best graag een keer naar toe. Helaas, dat was dus voorbij. Echter bleek dat dit maar een eenmalige actie was van dit bureau dus sinds deze maand moet iedereen weer daadwerkelijk het land uit en ben ook ik afgelopen donderdag voor 1 dag naar Dubai geweest. Met in het achter hoofd dat mogelijk binnenkort de Iqama's geregeld zijn (jaar vergunningen), hadden we die dag goed vol gepland. We?, ja ik ging samen met mijn collega Willem Hendriksen, hij was er al eerder geweest en kent een beetje de weg. Handig als je veel wilt zien en doen. De wekker werd dus vroeg gezet want we hadden het eerste vliegtuig naar Dubai. De tickets hiervoor worden overigens door ons secretariaat in Maarssen geregeld (Pascal en Liesbeth), en dat loopt tot nu toe gewoon goed. Het enige wat wij moeten doen is het ticket uitdraaien en meenemen naar het vliegveld. Goed geregeld dus. O ja en zelf even een chauffeur regelen die je weg brengt en ophaalt als je terug bent.

Vroeg opstaan betekende in dit geval 03.45 uur want om 04.45 stond de chauffeur klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Daar aangekomen inchecken (05.30 uur max). Het was druk, veel mensen voor ons met te grote pakketten. Dit gaat lang duren. Gelukkig konden we bij een andere westerling, in de andere rij, voor. We hadden immers niks af te geven want we hadden alleen handbagage. In de handbagage: een handdoek, een zwembroek, twee telefoons (voor de foto's) en een goeie sigaar :-), paspoort en portemonee. We konden om 06.30 uur boarden en het vertrek was om 07.30 uur gepland. Met een uur tijd verschil en 1,5 uur vliegen kwamen we 10.00 uur plaatselijke tijd aan en hadden we nog de gehele dag. Bij aankomst hebben we gelijk een metro dagkaart gekocht en lieten we ons naar Palmeiland brengen. Op de punt van het eiland hebben we een bezoek gebracht aan het Atlantis hotel.

Wat is dat groot, een en al pracht en praal, schitterend uitzicht en een hoop bling bling. Too much....... Tevens was er in het hotel een zee aquarium van 10 meter hoog en wel 25 meter breed. Kijk maar eens op hun website. Het is gigantisch en dat in een hotel !. Atlantis hotel

Na het palm eiland zijn we eerst met de monorail naar de metro gereden om daarna naar de Burj Khalifa te gaan. De hoogste wolkenkrabber ter wereld (op dit moment). Daar konden we heerlijk op het terras  lunchen, koffie drinken met mijn sigaar en even de voetjes laten rusten.

Na de lunch zijn we via Dubai Mall (4 verdiepingen hoog winkelcentrum, met watervallen, een ijsbaan en flagship stores) naar de Burj Al Arab gegaan, het zeilschip hotel aan de kust. Ik had niet voor niks mijn zwembroek en handdoek meegenomen. Even lekker in zee zwemmen en in de zon liggen, heerlijk. De zee was niet koud, zelfs een beetje warm, maar het was heerlijk, lekker dobberen.

De tijd schoot toen al weer aardig op en om 16.20 uur hebben we de korte broek weer aangetrokken en de taxi gepakt naar de metro. Vandaar zijn we in 1 keer door gereden naar het vliegveld waar we om  17.30 uur aankwamen. De lange broek weer aantrekken, haartjes weer goed en richting de bar. Want in Dubai schenken ze op sommige plaatsen wel bier en daar was ik na deze drukte en warmte behoorlijk aan toe. De eerste voor de dorst, de tweede voor de smaak. Hier hebben we tot 19.30 uur gezeten en nog wat gegeten. Inchecken om 20.00 uur en om 21.00 uur vertrok het vliegtuig weer richting Riyadh. 21.30 uur plaatselijke tijd waren we weer terug en 22.30 uur stak ik de sleutel in de voordeur. Gauw douchen. 23.00 uur lag ik moe maar voldaan in mijn mandje. Morgen heerlijk uitslapen. Vrijdag.