maandag 7 april 2014

Fabrieksbezoek

Het heeft een paar dagen geduurd maar hier dan eindelijk het verhaal van het fabrieksbezoek en dat we in de tijdsmachine stapte van professor Barabas, terug naar de middeleeuwen voor onze begrippen dan.
Binnen de afdeling Procurement worden binnen verschillende productgroepen pre-kwalificaties bijgehouden voor verschillende bedrijven. Naar aanleiding van deze pre-kwalificaties gaan we fabriekbezoeken doen of hebben we een meeting met de directie. Inhoudelijk en of ze capaciteit hebben, en/of we ze kunnen inzetten voor die onderdelen waarvan wij denken dat ze daar goed in zijn.

Het bedrijf waar we twee weken geleden zijn geweest is een goede speler voor de P&R gebouwen (Park&Ride), parkeergarages bij de stations. Men rijdt naar de P&R, parkeert de auto om van daar uit de metro te nemen. De gebouwen die ze eerder hebben gebouwd zien er netjes uit en het bedrijf is voldoende groot. Wat wel opvalt is dat veel gebouwen hier vierkant en plat zijn, of gestapelde bouw  met blokken of uit prefab onderdelen bestaat.Veelal worden alleen de kolommen gestort maar ook die kunnen in de fabriek worden gemaakt.

Omdat het land en ook de stad Riyadh erg groot is (van Nood naar Zuid rijden duurt 2 uur !), ligt alles ver uit elkaar. Een bezoekje moet je dus wel plannen. Zo ook dit bezoek. De fabriek ligt slechts een uur rijden van ons kantoor net ten westen van Riyadh en we werden netjes opgehaald. Voor mij was het dan ook gelijk de eerste keer buiten Riyadh en de gebruikelijke wegen van compound naar kantoor/supermarkt of centrum. Het landschap is daar buiten schitterend en nodigt echt uit om te ontdekken, hetgeen we deze week dan ook hebben gedaan en nog meer gaan doen, maar daar later meer over.

Eenmaal aangekomen is het even wennen, tuurlijk we weten dat het niet is zoals bij ons maar we zien helemaal geen hallen....... droogt dat niet te hard? scheuren?, geconditioneerde omstandigheden etc.? Dat beloofd wat. Gelukkig heeft de Saudische eigenaar een engineer die alles van de fabriek weet en zelf nieuwe uitvindingen doet en verbeteringen toepast. Logisch dat de baas dit verteld want geen enkele Saudi werkt...... hij is alleen de baas en voor de rest zie je alleen kennis en kunde van buiten KSA. Na de koffie, water en fruitsap ronde en de beleefdheidsvragen gaan we naar buiten. Het is onderhand 32gr en de eigenaar stelt voor om met de auto te gaan............   100 meter verderop. Dat had ook niet echt veel zin. De rest lopen we wel, hoewel lopen ?. je moet goed uitkijken waar je loopt want je breekt je nek over de rommel. We bekijken de kwaliteit van het staal, de beton en hoe hun producten in elkaar passen. We zien medewerkers lassen in de buurt van voorspanning (iets wat in onze normering beslist niet mag) en vragen dan toch maar eens aan de baas hoe dat nu zit, de werkwijze, en dus indirect naar de veiligheids en arbeidsomstandigheden. Het antwoord van de baas is eigenlijk vrij simpel: normaal lopen er continu 50 man rond om op te ruimen maar vanwege de nieuwe Saudi werkregeling (minder buitenlanders en meer Saudisch aan het werk) zijn ze verplicht geweest heel veel mensen te ontslaan en ja nieuwe krijgen voor dat werk (een saudi werkt immers niet) is bijna onmogelijk. Helaas prikken we daar snel door heen als we de medewerkers, die overigens wel werkschoenen aan hebben, zien lopen met in de ene schoen wel veters en in de andere schoen geen veters. Het is dus een mentaliteits probleem. Dit wordt nog eens bevestigt als je ziet hoe de wapening in de stalen kist wordt getrokken en wordt verbogen. Het geheel staat stijf van de bekistingsolie dus orde en netheid is hier een cultuurprobleem. Hetgeen zich vertaald in betonkolommen die niet recht zijn maar schuin weglopen.

Toch hebben we ook mooie producten gezien en dat zijn de betonnen delen die het geheel afdekken, ze noemen dat "finishing". De delen waar je tegen aan kijkt. En ze hebben toch ook goeie en belangrijke opdrachtgevers zoals het ministerie van opleiding. De Koreanen die mee waren hadden een minder harde mening en vertalen dat met veel respect door te zeggen dat deze fabrieks eigenaar trots is op zijn fabriek en waarschijnlijk het beste van zaak heeft laten zien maar dat wij hem moeten helpen om hem verder te brengen in zijn veiligheids en kwaliteitscultuur. Orde en Netheid 2014 zeg maar. We zijn met deze opmerking weer terug uit de tijdmachine en misschien hebben de Koreanen wel heel erg gelijk.
We rijden weer een uur terug door het prachtige landschap en klikken onderweg af en toe nog een foto.
Het was weer een leerzame dag vol verbazingen

Komende maanden gaan we de eerste werkpakketten uitzetten en wie weet doen ze gewoon heel erg mee.

Nog wat foto's uit de tijdmachine:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten