maandag 14 april 2014

Zoek de fout

Het is alweer zeven weken terug dat ik ben aangekomen en elke dag is hier iets nieuws te leren of kan ik beter zeggen " te verbazen"? Vandaag hebben we les over "het aanpassen in KSA" en hoe men nog veel kan leren in dit land. Aan het eind een kwisvraag waarbij er een prijs wordt weg gegeven.........  oeoehhhh spannend. Ben benieuwd of je het weet.

Allereerst de cursus "aanpassen" , er zijn verschillende onderdelen. We beginnen met de makkelijkste.
  • De telefoon. Enkele jaren geleden hebben ze alle kengetallen aangepast en er een 1 voor gezet. Riyadh bijvoorbeeld had een 1 als kengetal dat is nu 11, Damman was 2 en is  nu 12 en Jeddah was 3 en is nu 13. Logisch, niks aan de hand echter niemand past het aan op zijn visitekaartjes of internet pagina's. Op de internet pagina's kan je vaak niet eens een telefoonnummer vinden en als het er al opstaat is het verkeerd. Ok, eindelijk een goed nummer of er zelf maar de 1 er voor gezet. De telefoon gaat over..............  een mannenstem, mmhmm een bandje in het arabisch even afwachten wat hij zegt want gelukkig komt er na het arabisch een engelse tekst. Oh, je kan een extentie nummer intikken als je dat weet (direct doorverbinden), anders druk je de 0 en krijg je de operator. Vaak weten we het extentie nummer niet , dus de 0. Hij gaat weer over (duurt vrij lang), weer de mannenstem en weer in het arabisch, even wachten wat hij zegt, mmmhmmm de operator is "not avaible" of te wel " niet beschikbaar". De lijn wordt verbroken. punt uit... is het misschien prayertime?, nee hij is gewoon niet beschikbaar, daaag. Het kan ook voorkomen dat je de mannenstem niet krijgt maar een echt iemand (altijd een man) aan de lijn krijgt. Je hebt dan twee kansen, nee eigenlijk drie.
    • kans 1, degene spreekt engels en kan je verstaan;
    • kans 2, degene spreekt alleen arabisch en snapt er niks van en hangt op;
    • kans 3, degene is filippino of paki en die kan je amper verstaan..... gewoon ophangen.
    • en als afsluiter, je wordt intern doorverbonden en wordt dan de verbinding verbroken.

  • Uitleggen, uitleggen wat de bedoeling is, is hier een vak apart en het begint echt van voor af aan. Op het kinderlijke af eigenlijk. Daardoor wil het nog wel eens voorkomen dat we soms de meest simpele dingen vergeten te vertellen. Je moet hier echt alles stap voor stap uitleggen. Doe je dat niet dan stoppen ze of ze leveren niet wat je verwacht, je had het immers niet verteld. Als we elkaar spreken zal ik wel wat voorbeelden geven want ik heb 1001 voorbeelden in alle soorten en maten,elke dag weer sta je weer verbaasd en je gaat jezelf nog de schuld geven ook omdat je niet alles tot in het kleinste detail hebt verteld. Nou gauw fff een klein voorbeeldje. Ik heb planten gekocht en die kon ik niet allemaal in 1 keer meenemen dus die jongen komt ze nabrengen. Dat had ik hem gevraagd. Zit ik binnen te wachten tot dat die komt. Het duurde wat lang dus ik denk " waar blijft die nou", uiteindelijk denk ik " ik ga er maar weer naar toe want die gast is het vergeten. Ik had uiteindelijk al betaald. Loop ik door de voordeur naar buiten staan de planten voor de deur........... nee niet even aanbellen :-(, stja dat had ik niet gezegd, " aanbellen als hij er is" hij zou ze alleen brengen, nou dat soort dingen, vermoeiend en soms ook super hilarisch en dus hebben we elke dag wel weer een moment om dubbel te liggen van het lachten en beseffen we dat het hier geweldig is. Wat een land.Wat een leer momenten.

  • Om hierop voort te borduren gaan we langzaam naar de kwisvraag. Als je mensen niet uitlegt hoe ze beschermingsmiddelen moeten dragen dan kan het wel eens lastig zijn als je dat nog nooit gedaan hebt. We zijn hier dan ook echt om het veiligheids en kwaliteits bewustzijn op te krikken van de mensen. De Koning vindt het erg belangrijk dat er een meer westerse mentaliteit gaat komen. Voor veel mensen is dat nog even wennen. (zie foto) en dit was geen grapje............. we hebben dus maar even geholpen.

  • Nu je een beetje bent voorgesproken  over " aanpassen in KSA", gaan we naar de kwisvraag. De regels zijn simpel. Degene die als 10e het goede antwoord heeft gegeven middels een reactie hier op de blog, wint de prijs. En die prijs is natuurlijk nog geheim maar heeft alles met KSA te maken. Je mag maar 1 keer reageren en over de uitslag kan niet gecorrespondeerd worden ( hahahahah). Nu de vraag:
    • wat klopt er niet in de lift?
Succes,




6 opmerkingen: