dinsdag 3 februari 2015

Türk Hava Yolları ile uçmak

Vliegen met Turkish Airlines staat er, tenminste dat vertaalt Google Translate. Als het niet goed is?; don't shoot the messenger.
Het was toch al op het nippertje want wat kan er allemaal mis gaan op een vlucht? je moet er maar niet al te lang bij stil staan maar deze is wel bijzonder, tenminste dat vond ik.
Even het verhaal terug halen want ik vloog op zondag 3 januari 2015

Amsterdam-Istanbul overstap van 2,5 uur, Istanbul-Riyadh. Rustig aan. Misschien niet helemaal de beste vliegtijden  maar ja, deze route had ik nog niet gehad en dus maar eens proberen.
Ik heb onderhand al heel wat overstap plaatsen gehad om naar huis te gaan of om in Riyadh te komen. Sommige vliegen graag altijd over dezelfde plaats, ik vind juist wel leuk om andere vliegvelden aan te doen. Resume: Londen, Parijs, Frankfurt, Dubai, Abu dhabi, Rome, Cairo en dan nu Istanbul, als voorlopige hekkensluiter. Zoveel verschillende steden en vliegtuigmaatschappijen is niet goed voor de airmiles punten, wellicht dat ik daar nog eens aan ga beginnen.

Mijn vlucht vertrok rond 18.00 uur met een boarding time van 17.25 uur. Je moet voorstellen dit gaat zo'n rit worden waar alles nog wel door loopt maar niet heel soepel. Zo'n vlucht waarvan je denkt: kan het nog erger worden. Een optellende trap van missers totdat het echt goed fout gaat want ja een ongeluk komt nooit alleen het is altijd een optelsom van factoren. Nou dat gevoel begon mij steeds meer te bekruipen. ;-)  (lekker dramatisch he?)

Het begon eigenlijk thuis al, bij het inchecken via internet. 24 uur van te voren kan je inchecken en dat was ik eigenlijk een klein beetje vergeten maar goed ik was nog ruim op tijd. Blijkt de vlucht al redelijk vol te zitten en er was niet veel stoelkeuze meer. Ik kon nog wel aan het raampje zitten om even te slapen, maar ja om 19.00 uur ga je nog niet slapen en zeker niet na twee weken vakantie. Tweede puntje was dat ik voor Istanbul-Riyadh niet kon inchecken, das vreemd want bij alle maatschappijen is dat nooit een probleem. Goed dat regelen we wel op Schiphol!. Nou daar regelde we helemaal niks want het hele vliegtuig naar Riyadh zat helemaal vol op een paar plekken na. Ik kon aan het gangpad zitten of ergens tussen in en er was geen enkel raamplekje meer vrij om de nacht door te slapen. Even mijn beklag gedaan bij de service balie en kijken of er nog een business upgrade inzat voor een teleurgestelde passagier. Turkish Airlines had toch de Europese prijs voor de beste service?. Mwwaaah, daar trapte ze helaas niet in, hihihihih. De steward kon nog wel op de eerste vlucht Amsterdam-Istanbul een stoel naast mij blokken zodat ik dan nog wat kon slapen. Fijn doe dat dan maar heb ik in ieder geval even de ruimte om onderuit en schuin te hangen tegen het raampje.

Uitzwaaien en naar de gate, eenmaal daar aangekomen stond er nog geen vliegtuig. Uiteindelijk een vertraging van 45 minuten met een uitloop naar een uur. Gelukkig had ik voldoende tijd op Istanbul. Geen paniek (dacht ik...........)

Anyway ik had de geblokte stoel naast me en daar kwam dan ook niemand meer zitten zolang die niet verkocht was/werd. Dat ging dus goed, totdat de de deuren dicht gingen. Die gozer die namelijk aan het gangpad zat was met zijn vriendin die weer aan de andere kant van het gangpad zat. Hij schoof wel even op zodat ze naast hem kon komen zitten.......Gggrrrrrr, viel die vrije stoel dus aan de andere kant vrij en kwam ik als nog krap te zitten. Meneer was namelijk nogal aan de maat en het eten was dan ook een uitdaging, met je ellebogen in je nek.

Eenmaal aangekomen op Istanbul bleek de tijd toch wel onder ons was weggetikt, En de vertrektijd was natuurlijk de lokale tijd. Even niet aan gedacht dat daar een uur verschil in zat (net buiten Europa :-(, alle eerdere overstapplaatsen waren binnen Europa). Met een uur vertraging en een uur tijdsverschil had ik dus nog maar een half uur richting de gate. Omdat we te laat waren werden we met vliegtuig elders geparkeerd en met bussen naar de terminal vervoert. Het was vreselijk druk op de transfer terminal en ik heb dan ook enkele malen even slim moeten lopen ("voordringen" in vakjargon). Uiteindelijk de juiste gate gevonden en ik was nog op tijd. Aansluiten in de rij.

Ppffff, even zitten. Geen stress meer, het vliegtuig staat er, nu de nacht in richting Riyadh met een aankomsttijd van 06.00 uur in de morgen. even Ibrahim, de chauffeur texen dat ik op schema zit, dan naar huis, vier uurtjes slapen en dan rond 11.00 uur op kantoor. Moet lukken...........

We vertrokken mooi op tijd. Het was overigens vreselijk warm in het vliegtuig. Wellicht omdat het winter is, echter het was niet normaal. Eigenlijk te warm om lekker te kunnen slapen. Ik wacht wel op het eerste drankje, dan neem ik een neut en dan ben ik weg.
this is your captain speaking: Instanbul-Riyadh is a non-alcoholic flight:..F..K. Oke, dan niet.

Eenmaal vertrokken vielen de meeste wel in slaap en werd het rustig aan boord. Ik kon de slaap niet vatten maar had ook niet echt zin om een film te kijken. Er was niet veel op het programma aanbod.
Na een uur schakelde ik over naar het vluchtschema scherm. Estimate time of arrival 00:37 min.
Uuhhhhh, aankomsttijd over 37 minuten?, het is ruim 5 uur vliegen. Zal zo wel weer gereset worden want het hele filmaanbod en de schermpjes voor ons moesten al regelmatig gereset worden. Kijken naar een film had ook eigenlijk niet veel zin want je kon steeds opnieuw beginnen. Even in  de gaten houden. Niemand had het overigens in de gaten want de meeste sliepen.
Hee?, het vliegtuig maakt een rondje, vandaar dat de aanvliegtijd automatisch wordt aangepast. Zeker een soort van tussentijdse pause i.v.m. aankomst in Riyadh. Verzin het ook maar......
Maar nee, nog een rondje, en nog een rondje. We vliegen niet verder en blijven maar rondjes vliegen.

Mmmm even de stewardess erbij halen en vragen wat er aan de hand is. Die wist het ook niet en er zou later een mededeling komen. Ik had overigens niemand met een hele dikke jas zien lopen dus ik maakte me nog niet heel erg zorgen maar het was toch raar. Uiteindelijk kwam de mededeling ( na lang aandringen overigens), we gaan terug naar Istanbul vanwege technische problemen !!
Lekker dan. We stonden weer bij af.


 De piloot had er wel een mooie veiligheidspeld van gemaakt om daarmee aan te geven dat we om veiligheidsredenen zijn terug gevlogen.
Eenmaal aangekomen op Istanbul moesten we weer naar de gate ruimte. Een passagier had overigens vernomen wat de technische redenen was en had er een foto van kunnen nemen en dat was serieus geen grap. Een van de cockpit ramen was tijdens de vlucht gebroken en geheel versplinterd. Alle reden om terug te gaan zou ik zeggen, want de piloten hadden uit voorzorg met zuurstogmaskers moeten opzitten
De reden waardoor dat raam eruit was geknalt werd niet verteld met ik heb wel een vermoeden. Piloot-Selfie


Laten we er nu maar om lachen maar eigenlijk was dat het natuurlijk niet. Eenmaal bij de gates terug gekomen moesten we wachten op verdere instructies. Wel die kwamen dus niet en men werd steeds ongeduldiger. Er werd helemaal niets medegedeeld, ook niet dat ze niks te melden hadden of wanneer ze iets zouden gaan melden. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd en zeer slechte service.(prijs inleveren !!)
Na lang wachten kwam dan het verlossende woord. Er is een ander vliegtuig, ik wil niet zeggen een nieuw vliegtuig maar wel een betere met betere videoschermpjes. 3.15 uur later zouden we weer vertrekken. Vlak voor het her-instappen  kregen we nog gauw een broodje met een drankje en kon de reis weer worden aangevangen.



Ik had mijn chauffeur Ibrahim wel op de hoogte gehouden van het verloop van de reis, en dat ik later aan zou komen, maar ook die had al die tijd nog maar niet terug gereageerd. Ik was dus niet zeker of hij er wel zou staan. Nou is Ibrahim wel een redelijk zekere factor maar toch, het liep toch wat moeizaam allemaal dit keer. Bleek dat Ibrahim niet kon terug teksten naar onze Nederlandse nummers. Kon er ook nog wel bij..............  gelukkig stond hij mooi op tijd, mij op te wachten.
Uiteindelijk was ik om 10.00 uur thuis in mijn appartement en al met al na het opstaan in Nederland, 24 uur in de weer geweest. Ik ben nog even lekker mijn mandje in gegaan  en 2 uurtjes gepakt.
13.00 uur was ik weer op kantoor. In mijn vakantie periode zijn we overigens naar een andere kamer verhuisd en dus kon ik nog even lekker rommelen en mijn plekkie inrichten.
Eenmaal klaar op tijd naar huis, Op tijd naar bed en morgen weer een dag.
Weltrusten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten