Hekwerken om de kavel, wachtershuisje, grote verlichtingsmasten etc. Een compleet kantoor gebouw eigenlijk met alle voorzieningen: water, afvoer, elektra, IT bekabelingen, brandblus leidingen, schoonmaak service en catering.
Al vrij vroeg in het inkooptraject bleek dat de standaard keten die ze hier bouwen hier qua eisen niet voldoen aan de eisen die wij kennen in Europa en tevens niet voldeden aan de eisen die we beloofd hadden in het contract richting de klant. We moesten dus de keten ontwikkelen en een onderaannemer vinden die bereidt was en de capaciteit had om een hoog gekwalificeerde keet te kunnen bouwen.
Dit bleek best een uitdaging te worden en kijkend naar het budget liepen we ook nog wel tegen wat problemen op. Van de vijf keten werd het er uiteindelijk 1. Niet alleen vanwege het geld maar ook en vooral omdat het land waarop de keten moesten komen te staan telkens maar niet vrij werden gegeven door de opdrachtgever.
Uiteindelijk hebben we het contract dat we met de onderaannemer hadden afgesloten verkleind van 5 keten naar 1 keet. Kosten voor 1 keet, 10 miljoen Riyal, maar dan krijg je ook wat.
Omgerekend 2.000.000,00 Euro. Tijdens de onderhandelingen hadden we de stabiliteitsberekeningen voor de keet, omdat het een dubbellaagse keet is, ook binnen de verantwoordelijkheid van de onderaannemer gehouden. Eventuele sterkte aanpassingen in het staal waren dus voor het risico van de aannemer. En aangezien het hier best heel hard kan waaien, meer dan wij gewend zijn, zeg maar (zand)stormen, was dit een belangrijk punt. Helaas was de onderaannemer toch niet helemaal gesteld om dit naar behoren te doen en moest hij meerdere keren de berekeningen opnieuw doen omdat ze gewoon weg niet klopte. Soms doen ze hier ook maar gewoon wat met het idee dat als het maar veel is dat niemand er naar kijkt. Helaas, dat doen wij westerlingen dan weer net wel. Je wilt uiteindelijk niet in een gebouw zitten wat kan instorten. Toch?
In December 2014 zijn we als Procurement afdeling naar het betonfabriek terrein gegaan, om de keet in zijn volle ornaat te bezoeken. Hij was immers in gebruik genomen door 1 van onze site managers die op die plek zijn werkterrein heeft.
Ik moet zeggen als het daar dan zo staat, in een leeg terrein, dat een toch een heel gevaarte is en met enige trots kan zeggen: dat heb ik maar toch mooi geregeld zonder, op de stabiliteitberekeingen na dan, al te veel obstakels. Een mooie werkplek voor de komende jaren. Een compleet kantoor in the desert.
Voordat we de onderaannemer opdracht hebben gegeven hebben we hem eerst een "mock-up" laten maken. Een klein voorbeeld, zeg maar model van allerlei belangrijke onderdelen en aansluitingen die dan gemakkelijk en toch enigzins op ware grote te bekijken en te beoordelen zijn. Op basis hiervan hebben we wijzigingen voorgesteld die de onderaannemer dan moet doorvoeren maar die wel in de huidige prijs zitten. Tevens is de kwaliteit van de onderaannemer eenvouding te beoordelen.
Het opbouwen is in fasen verlopen, gedeeltelijk bij de onderaannemer op het terrein ( ketenfabriek, hoewel fabriek?, dat gebeurt meer buiten) om dan alles in geprefabriceerde delen te transporteren naar de plaats van bestemming, om daar de afbouw te doen.
Hierna zijn de frame delen op transport gegaan en afgebouwd op locatie.
Het procurement team December 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten