maandag 2 april 2018

Abha en Apen

Vanaf 4 maart 2018  ben ik alweer 4 jaar in Saudi Arabia (zie eerste blog, "De eerste week , spannend".) en de tijd is omgevlogen. Terug kijkend op wat ik allemaal gezien heb en waar ik ben geweest worden de mogelijke plaatsen en plekken die nog te bezoeken zijn steeds minder. Echter 1 manco was er wel en die stond nog steeds hoog op de verlanglijst om te doen.

Het Westen van KSA.....
Okay een werkbezoek in een fabriek in Jeddah maar die tel ik niet echt mee en dit was meer een dagtrip met fabriek inspectie.

Maar wat is er dan te zien in in "het Westen van KSA?", alles is toch zand?
Inderdaad KSA is veel zand en stenen. Richting Dammam (Oosten), richting Medina Saleh (Noorden), richting het zuiden allemaal zand en stenen.
Maar het westen heeft bergen, koelere temperaturen en veel groen. Geen groen zoals we dat in Nederland kennen maar je waant je toch even in een ander land met al die andere planten en andere type palmbomen. Laat staan als je het over de dieren daar hebt . Kamelen, koeien, wilde honden, adelaars en valken (niks bijzonders toch?, klopt!) maar hier in de bergen rond Abha zitten Bavianen !  Yeah right....

Saudi en apen?, nice surprise or real monkey business?

In ieder geval stond afgelopen weekend naar Abha op het programma, samen met Rene Schepers die het gebied rond Abha kent vanwege zijn vroegere werkgever De Moel (later onder Ballast Nedam). Omdat Rene zijn oude projecten nog eens een keer wilde zien konden we dat mooi combineren. Hij zijn oude projecten en ik een goeie gids, hihihih. perfect.
Zo gezegd zo gedaan en het lange weekend hebben we dus zo gepland.

Met het vliegtuig (Riyadh - Abha) in 1,5 uur naar de plek van bestemming. Donderdagavond aangekomen (laatste vlucht) op het vliegveld, is Rene gelijk een auto gaan huren en pikte ik beide koffers van de band. Fffff projectmatig aanpakken zeg maar. We hadden dus snel een pick-up gehuurd en konden als eerste het vliegveld verlaten. Eenmaal bij het verhuur bedrijf aangekomen bleken alle pick-ups op de bijrijders plaats niet werkende veiligheidsgordels te hebben. Aangezien we de bergen in zouden gaan hebben we die maar afgeslagen. Het werd dus een comfortable Toyota Corolla, 11.000km op de teller, modelletje 2018. Prima dus.

Vervolgens naar een hotel gereden dat was aanbevolen door een relatie van vroeger.
4****, Saudi standard style dat wel, maar op de Europese schaal zou ik zeggen 2,5** en net geen 3*** omdat het hotel alweer 22 jaar gedateerd was en het interieur dus ook. Echter de kamers en bedden waren perfect ondanks de lage waterdruk in de douche ruimte. Wellicht omdat het hotel op 2.200 meter hoogte staat?, πŸ˜ŠπŸ˜€.
De volgende ochtend hebben we het ontbijt gehad met een prachtig uitzicht over het dal dat recht onder ons lag. Wat een view !. Een dergelijk ontbijt met zo'n uitzicht heb ik nog niet eerder gehad.

prima bedden en kamer

goed ontbijt met perfect uitzicht

het dal

beetje gedateerd maar verder prima 4**** Saudi Style

met ruime indoor pool en health club

Na het ontbijt hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar de auto gegaan om door Abha langzaam richting de Rode Zee te rijden. Omdat we niet zeker wisten opdat we zouden terug komen in dit hotel hadden we alles mee genomen. Wellicht dat we ergens anders uitkwamen voor die avond. Echter voor de prijs hoefde we het niet te laten want we betaalde slechts SAR 200 per nacht voor een twee persoons kamer met twee enkele bedden, inclusief uitgebreid ontbijt, indoor pool, (steam) sauna, fitness room en eventueel (tegenbetaling) een massage. Of te wel EUR 22,50 per nachtper persoon. Kijk en dat vindt papa leuk. Even een sprongetje in de dag: we waren dan 's avond dan ook weer terug in dit zelfde hotel. hihihi.

Deze dag zijn we over het plateau (2.200m) naar de Rode Zee gereden en onderweg enkele plaatsen bekeken waar Rene wat voetstappen had staan. Uiteraard was er in de 22 jaar veel veranderd en bijgebouwd. Onderweg konden we de eerste troep met wilde Bavianen bekijken die meer stof maakte dan een vrachtwagen.

Eenmaal bij de Rode Zee aangekomen kon ik een kleine wens invullen: een duik in de Rode Zee aan de overkant van Egypte. Tevens werd daarmee de trilogy voltooid van de omliggende zeeen. De Perziche golf (Dubai/Kuwait/Qatar/Bahrein), de Dode Zee (Jordanie) en de Rode Zee (boven Jazan). Om het plaatje verder compleet te maken hoort de Indische Oceaan er ook wel een beetje bij vanwege de bezoeken aan Sri Lanka.

Even voelen

Temperatuur was heerlijk

Kunst.... langs de kust

Na het zwemmen zijn we door gereden en terug de bergen in om via heel erg steile slinger wegen naar boven te rijden. Om vervolgens het dal weer in te gaan en wadi's te door kruizen. Het weer was schitterend en de temperatuur perfect en we haden dan ook het idee om de kabellift te gebruiken en te genieten van het uitzicht. Echter was deze kabellift gesloten zodat we hier mee niet naar boven konden. Het was natuurlijk ook te mooi om waar te zijn.
Op verschillende plaatsen staan nog oude Turkse forten en uitkijk posten die we met een beetje voorzichtigheid in konden klimmen. Het mooie van alle bezienwaardigheden in KSA is dat het (nog steeds) gratis is en er geen toegang betaald hoeft te worden. Hoewel dat in de toekomst zeker zal gaan veranderen aangezien Toerisme hoog op de agenda van de overheid staat.

mooie snelwegen

de eerste (1) van de 11 tunnels weg

steile bruggen en viaducten in de 11 tunnel weg

Baviaan.... (op railing)

Nee niet deze

deel van Turks fort

(bijna) onmetelijke dieptes

zelfde Turkse fort

aan het randje (witte puntje op de weg is een auto)

binnen in het Turkse fort

Schiet en kijk gat

Sterk werk

Aan het einde van de dag zijn we weer terug gereden naar Abha om daar te eten en vervolgens terug te gaan naar het hotel voor een heerlijke duik in het zwembad en te genieten van de (stoom) sauna.

Bijzondere vlaktes met op de heuvels (puntjes) Turkse uitkijk torens

Abha in de verte

Saudia Airlines op een afgegraven heuvel
(we konden er helaas niet bijkomen want ook dit was gesloten)

Toeganspoort en perfect geknipte bomen.

Abha by night

Na het zwemmen en de sauna hebben we in de lounge nog even wat gedronken en zijn we vermoeid naar bed gegaan. We hebben de eerste dag goed besteedt en veel gezien.

de volgende ochtend hadden we weer perfect uitzicht en ontbijt.........

ontbijt met gezelschap

En na het ontbijt onderweg naar Shabain waar Rene meerdere wegenbouw projecten heeft gedaan. Onder andere in wadi en in de bergen. Doel van de dag: kijken of er nog wat over was van de aangelegde wegen van weleer. Even een terug blik in de tijd op een project waar we in de buurt zijn geweest zodat je een idee hebt hoe het toen was: 1996.

stijle wanden en baan gemaakt

asphalt geleverd vanuit het dal

asfalteren

boven de wolken

asfalt aanleg in de wadi (daar kom ik straks nog een keer op terug)

1996

Onderweg naar boven reden we over schitterende wegen en viaducten langs droog staande rivieren maar die, zoals je hier boven kan zien, werkelijk waar kunnen kolken. Aan de rivier bedding is goed te zien hoeveel water er soms door heen kan als het regent. Dit jaar, 2018, is er naar verhouding met voorgaande jaren nog weinig regen gevallen.

Dat de wegen stijl waren en smal kan je goed zien op onderstaande foto's. op sommige gedeelten was een tegenligger echt niet wenselijk. Om maar niet te spreken over de rand van de weg en de afgrond naar beneden. πŸ’€.

360 graden draaicirkel bochten

In de bergen waren de wegen nog goed op een enkel gat na en los liggende stenen die door erosie naar beneden waren gevallen. Maar in de Wadi was het de asfalt weg, ondanks dat het, in het verleden, met zoveel zorg was aangelegd. Het grootste gedeelte was toch echt verdwenen. Helaas.

toen

NU.
Geen asfalt meer. Alles is weg gespoeld in de Wadi. Slechts nog een puin verharding over gebleven

Na de wadi zijn we langzaam maar weer zeer steil de Bergen in gegaan om naar de olie leiding tunnel boven op de berg te gaan. Voor deze tunnel (waain dus alleen een olie leiding ligt ) heeft Rene in het verleden een weg naar boven aangelegd.

Je ziet de weg in het midden van de foto naar de tunnel kronkelen

uitzicht op het hoogste punt in de buurt van de tunnel.

Joehoe, we zijn weer terug...............

De kronkelweg naar boven ( en daarna weer naar beneden), om ons doel van de dag te bereiken.
de olieleiding ligt aan de overkant, bovenop de bergkam.

stekelig en niet geheel zonder gevaar

Die dag hebben we nog wat lokaties bekeken en ergens in een klein dorpje een heerlijke ShisTahouk gegeten (gegrilde kip spies met rijst en salade).Voor total SAR 25 (EUR 4,50), zaten we allebei goed vol. Op de terug weg hebben we nog wat aapjes gekeken en foto's kunnen maken.

daar komen ze aan, snel recht zitten!

wie kijkt nu eigenlijk wie aan ?

hair dry-blowing

Hierna zijn we op tijd terug gegaan naar het hotel voor een heerlijke duik in het zwembad en een relax moment in de sauna.  Het diner hebben we die avond maar overgeslagen vanwege de uitgebreide  lunch. Tijdens de avonds in de lounge gezeten voor een cola/ koffie met een cheesecake en zo konden we de dag tevreden afsluiten.

Op tijd ons mandje in want na een hele dag rond rijden en met al die indrukken kon ik in ieder geval goed slapen. De volgende ochtend gezond weer op.

Echter de volgende ochtend (dag 3) zag er iets minder roos kleurig uit zeg maar.

MIST (geen zand dit keer)

geen uitzicht dus vanaf de ontbijt tafel

echter ging het ontbijt gewoon door

De derde dag in Abha was eigenlijk een gevolg van een ander fenomeem dat kan plaats vinden in Saudi. Namelijk dat als je een vlucht hebt geboekt (Riyadh-Abha-Riaydh), dat voordat je uberhaupt naar Abha bent vertrokken , de vlucht,  2 weken voor vetrek gewoon wordt geschrapt (Cancelled!). Jammer joh, terug vliegen op zaterdag avond zat er dus niet in. Omboeken naar zondagavond was dus de enige optie en daarom hadden we nog een dag extra in de "regio". Hiervoor zijn we naar Khamis gereden en hebben we die dag nog wat oude kantoren en locaties bekeken van De Moel. Helaas......
De gebouwen stonden allemaal nog wel overeind echter alles was vervallen. Historie van wat eens was, 22 jaar later.

Al rond rijdend in Khamis kwamen we nog wat oude en originele huizen tegen. Soms vervallen andere nog in prima conditie

Aan het eind evan de dag hebben we de auto terug gebracht naar het verhuur bedrijf en waren we ruim op tijd op het vliegveld waar we samen met velen andere in de wachtkamer zaten om naar het vliegtuig gebracht te kunnen worden.

nee niet deze ..........

Abha en het Westen van Saudia Arabia. Het was mijn laatste trip in dit project avontuur.......