dinsdag 22 november 2016

Dode Zee Jordanie

De volgende ochtend hadden we normale tijd ontbijt. 6 uur de wekker en om 7 uur ontbijt.
Vandaag gaan we langs de Dode Zee naar het Noorden. Een trip van 2,5-3uur om vervolgens te gaan dobberen en drijven in de Dode Zee. Eind doel voor deze dag is om in een van de resorts in het noorden van de Dode Zee te relaxen om daarna terug te rijden naar het vliegveld.

Om de doorsteek naar de Dode Zee te maken moesten we via de Kingdom Highway door het gebergte van Sodom & Gomorra. Een prachtige route met vele vergezichten en diepe dalen. We zijn dan ook enkele malen gestopt om van het uitzicht te genieten en het op de gevoelige plaat vast te leggen.

Onze eerste stop bovenop het hoogste punt

We hebben verschillende stop punten gehad om de wijdse vergezichten te kunnen beleven.

Even een fotootje van elkaar. Zo kan je goed zien hoe groot het is

panorama view

Na 2,5 uur bereiken we de Dode Zee. In het zuiden van de Dode Zee bevinden zich de zoutpannen en zoutwinning en daar staan dan ook de fabrieken om er weer "eetbaar" zout van te maken of om te verwerken in producten als zeep en zalfjes.

het zuidelijke deel van de Dode Zee

Nog een uur doorrijden naar het noorden

De route naar het Noorden langs de Dode Zee. links aan de overkant ligt Israel en de Westelijke Jordaan oever die we gemakkelijk konden zien liggen

De Dode Zee is het laagst gelegen meer ter wereld. De oppervlakte is 1020 km2. In 2005 lag de waterspiegel van de Dode Zee 429 meter onder zeeniveau waarmee het de laagste gelegen plek op het aardoppervlak is. Deze waterspiegel blijft dalen, zo'n 8 cm per jaar en dat kan je duidelijk zien aan de verschillende erosie lijnen langs de kust.

Even een view point stop

Er zijn geen stranden en de stranden die er zijn zijn aangelegd. De Dode zee ligt op de grens van Jordanie, de Westelijke Jordaanover (deel van de staat Palestina) en Israel. Eigenlijk is de Dode Zee geen zee maar een meer dat gevoed wordt door water dat instroomt vanuit de Jordaan. Het instromende water verdamptgrotenseeld en daardoor wordt het meer een depot van mneralen. De concentratie is met 33% zo hoog dat een mesn er zonder moeite in blijft drijven

Het wit  zijn geen golven maar aanslag van zout. Je ziet overigens ook helemaal geen boten op de Dode Zee ! Waarom ?........

Op deze foto is het nog een klein beetje te zien. Links achter de auto aan de horizon ligt de Westelijke Jordaanover (licht grijzige Bergen, het was wat heiig).

Aangekomen in het Dead Sea Spa resort, waar we de middag hebben doorgebracht. Lunch, drijven, modderbad en even het koude zwembad in.

Het resort was niet druk

Een aparte ervaring

Zonder moeite

Jan doet een dobber na.  Recht opstaan als een dobber is mogelijk zonder dat je voeten de bodem raken. Wel oppassen dat je niet omvalt :-)

kijk mama met zonder handjes

Daarna was het insmeren met de medicinale modder voor een mooi strak huidje. Het opdrogen van de modder duurde toch langer dan verwacht ondanks dat we in de volle zon zaten. De modder en ook het water heeft een soort vettigheid waardoor het niet opdroogd. Raarrrrr.

Zwarte pieten discussie of SM (SuperMan), het was super man !

Na het drijven en het modderbad hebben we ons goed afgespoeld met zoet water en hebben we een goeie lunch gehad in het resort. Hierna probeerde we nog even de power-nap te pakken in het zwembad voordat we naar het vliegveld zouden rijden. Helaas stikte het in het resort en rond het zwembad ook van de vliegen en die power-nap konden we dus op de buik schrijven. Dat ging ook niet want daar zaten die vliegen, hihihih. Om 16.30 hebben we ons omgekleed en waren we ingepakt en zijn we op tijd naar het vliegveld gereden. 20.00 uur plaatselijke tijd zou ons vliegtuig weer vertrekken dus uiterlijk om 18.00 op het vliegveld was wel wenselijk. Het is overigens hier in deze tijd ook zo rond 17.00 uur donker en een beetje in het licht rijden op een onbekende weg is altijd prettiger. We waren mooi op tijd bij het vliegveld en zonder vertraging zijn we terug gevlogen naar Riyadh. Met een uur tijdsverschil zijn we om 23.00 uur weer geland.

Het zit er weer op. Wat een blije gezichtjes.