zaterdag 10 oktober 2015

Tunnel Boring Machine (TBM) Sana'h site visit

Vandaag hebben we een site visit gedaan met het procurement team en zijn we bij Lijn 5 op bezoek geweest.
Afgelopen week heeft de TBM de eerste Breakthrough gehad en is het eerste gedeelte van de tunnel, lengte 1,5 km, klaar voor verdere bewerking. De TBM staat momenteel in de schacht waar het ondergrondse station wordt gebouwd. Er worden voorbereidingen getroffen om het tweede gedeelte te gaan boren.
Na een veiligheids introductie en het ontvangen van de adembeschermings aparatuur bij nood, zijn we de tunnel in gegaan richting de TBM zelf.

Om de werking van een tunnel boormachine te begrijpen is het handig onderstaand filmpje te bekijken. Als je dan de foto's bekijkt is het allemaal wat duidelijker.

TBM, hoe werkt het?


inschrijven en safety induction

opslag ruimte voor uitkomende grond

de lopende band brengt de uitkomende grond naar de opslag

richting tunnel

rechts bovenin de lopende band en in de verte de toegang tot de tunnel

Onderin de startschacht

Water voor het boren. zonder water staat alles stil


aanvoer buizen voor water en grout mengsel. Van elk twee, dus 1 reserve

aanvoer karretjes voor de prefab segment tunnel elementen

aanvoer rails voor de segmenten (geen metro spoor)

gele buis is voor verse lucht toevoer

aanzuig buis verse lucht

doorsnede van de tunnel met segmenten, boordiameter en opgevulde tussen ruimte. de tussen ruimte wordt met grout gevuld tegen lekkage (grout=cement - water mengsel)



de tunnel elementen

achterom kijken

meetpunten in de tunnel

de witte streep is lekwater (grondwater kalk), op sommigen punten zie je dan ook een enkele injectie om het lekken tegen te gaan.

afsluiters in de leidingen voor het water en het grout

de elementen worden ook verankerd



de achterkant van de tunnelboormachine.

hier is de tunnel boor machine naar buiten gekomen. Het bruine gedeelte met wapening is het "dichtblok" waar de TBM doorheen boort om naar buiten te komen.

Links is men de wanden van het station aan het vlechten en staat de eerste betonkist er voor.
de TBM stata in de verte aan de voorkant klaar om verder te gaan


in de TBM




de voorkant van de TBM, de nieuwe aanzet om verder te boren


uitleg aan collega's

de grote vijzel in het midden (rood) zorgt voor de afvoer van de grond


de cilinders waarmee de TBM zich afzet zijn hier goed te zien

Rens en Ali

Cilinder druk scherm

de boor aan de achterkant binnen in de TBM

de elementen zijn geplaatst en de vijzels (RVS) zetten zich af tegen de net geplaatste elementen.

de leidigen in de wand is om achter de geplaatste elementen te kunnen injecteren nadat de elementen zijn geplaatst. Weer van alles twee voor als er 1 kapot is.

de controle kamer

dwars doorsnede van de TBM




de lopende band voor het afvoeren van de uitkomende grond.


de nieuwe aanzet om verder te boren

de hele lengte van de TBM, ongeveer 90 meter

aan de poppetjes is goed te zien dat de TBM best groot is. Doorsnede boor diameter 9,65 meter

been there, done that, (there were no T-shirts :-(  )


treintje van bovenaf


500 tons mobile crane

in de verte het centrum van Riyadh met de King Fahd toren

een mooi clubbie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten