Afgelopen week heeft de TBM de eerste Breakthrough gehad en is het eerste gedeelte van de tunnel, lengte 1,5 km, klaar voor verdere bewerking. De TBM staat momenteel in de schacht waar het ondergrondse station wordt gebouwd. Er worden voorbereidingen getroffen om het tweede gedeelte te gaan boren.
Na een veiligheids introductie en het ontvangen van de adembeschermings aparatuur bij nood, zijn we de tunnel in gegaan richting de TBM zelf.
Om de werking van een tunnel boormachine te begrijpen is het handig onderstaand filmpje te bekijken. Als je dan de foto's bekijkt is het allemaal wat duidelijker.
TBM, hoe werkt het?
inschrijven en safety induction
opslag ruimte voor uitkomende grond
de lopende band brengt de uitkomende grond naar de opslag
richting tunnel
rechts bovenin de lopende band en in de verte de toegang tot de tunnel
Onderin de startschacht
Water voor het boren. zonder water staat alles stil
aanvoer buizen voor water en grout mengsel. Van elk twee, dus 1 reserve
aanvoer karretjes voor de prefab segment tunnel elementen
aanvoer rails voor de segmenten (geen metro spoor)
gele buis is voor verse lucht toevoer
aanzuig buis verse lucht
doorsnede van de tunnel met segmenten, boordiameter en opgevulde tussen ruimte. de tussen ruimte wordt met grout gevuld tegen lekkage (grout=cement - water mengsel)
de tunnel elementen
achterom kijken
meetpunten in de tunnel
de witte streep is lekwater (grondwater kalk), op sommigen punten zie je dan ook een enkele injectie om het lekken tegen te gaan.
afsluiters in de leidingen voor het water en het grout
de elementen worden ook verankerd
de achterkant van de tunnelboormachine.
hier is de tunnel boor machine naar buiten gekomen. Het bruine gedeelte met wapening is het "dichtblok" waar de TBM doorheen boort om naar buiten te komen.
Links is men de wanden van het station aan het vlechten en staat de eerste betonkist er voor.
de TBM stata in de verte aan de voorkant klaar om verder te gaan
in de TBM
de voorkant van de TBM, de nieuwe aanzet om verder te boren
uitleg aan collega's
de grote vijzel in het midden (rood) zorgt voor de afvoer van de grond
de cilinders waarmee de TBM zich afzet zijn hier goed te zien
Rens en Ali
Cilinder druk scherm
de boor aan de achterkant binnen in de TBM
de elementen zijn geplaatst en de vijzels (RVS) zetten zich af tegen de net geplaatste elementen.
de leidigen in de wand is om achter de geplaatste elementen te kunnen injecteren nadat de elementen zijn geplaatst. Weer van alles twee voor als er 1 kapot is.
de controle kamer
dwars doorsnede van de TBM
de lopende band voor het afvoeren van de uitkomende grond.
de nieuwe aanzet om verder te boren
de hele lengte van de TBM, ongeveer 90 meter
aan de poppetjes is goed te zien dat de TBM best groot is. Doorsnede boor diameter 9,65 meter
been there, done that, (there were no T-shirts :-( )
treintje van bovenaf
500 tons mobile crane
in de verte het centrum van Riyadh met de King Fahd toren
een mooi clubbie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten