zaterdag 28 november 2015

Slapen in de Desert November 2015

In de week van 12 November 2015 werden we uitgenodigd door onze wapenings staal leverancier om mee te gaan op een desert safari. De uitnodiging kwam via het management van FAST en degene die zin hadden om mee te gaan kregen de gelegenheid dat te doen.
Een aantal collega's hadden zelf al eens eerder, met eigen spullen, in de woestijn geslapen en ik had er goeie verhalen over gehoord. Het leek mij dan ook leuk om mee te gaan.
Zo gezegd zo gedaan. Aangezien het hier ook al herfst is en de temperaturen flink gedaald zijn naar 25 graden overdag en naar 13-14 graden in de nacht werd geadviseerd een winter jas mee te nemen want het kon wel eens koud worden.
Juist, die heb ik dus niet bij me. Wel een vest want de ervaring van vorig jaar leerde dat het inderdaad best koud kan worden in December en Januari. Maar goed, extra T-shirt mee, overhemd, trui en vest. 4-lagen techniek :-) moet lukken. Zeker s'middags als het nog warm is denk je moet ik dat nu allemaal meeslepen?,misschien valt het wel mee? maar een beetje kampeerder / dienstplichtige / survivor weet dat het echt kan omslaan en behoorlijk koud kan zijn en dat je het dan graag bij je hebt.
En inderdaad ik had het graag bij me, want het koelde af naar 13 graden en met een heel klein beetje wind zo in de woestijn werd het toch goed koud!

We werden op donderdag avond opgehaald met 3 grote Nissan Patrol's en reden ongeveer tot 70 km buiten Riyadh de woestijn in. Het gebied waar we naar toe reden is net voorbij The Edge. (zie blog The Edge "tot op het randje", mei 2014) en bij de rode zandduinen waar we eerder als eens squad hebben gereden.

Eenmaal aangekomen in de woestijn stonden er tenten klaar rond een kampvuur met om het kampvuur Perzische tapijten en rugsteun kussentjes (ik weet eigenlijk niet hoe die dingen heten, rugleuningen zijn het nou ook weer niet) Afijn we kregen thee, dadels, Arabische koffie en zoete hapjes. Ik zat in het begin naast een Syrische Armenier die me een sigaar aanbod. Ik zeg helemaal goed want die was ik vergeten mee te nemen. Helaas sprak hij gebrekkig Engels en ik geen Armeens dus met handen en voeten hebben we een kort gesprek gehad. Naast hem zat weer een Egyptenaar die wel goed Engels sprak en met hem heb ik een tijd zitten kletsen over van alles. De groep mannen die op deze gelegenheid waren was best groot, 30-40 man, veelal van Palestijnse afkomst en vooral familie en vrienden. Wij van het metro project waren slechts met 6 witneuzen en dus in de minderheid maar we werden met alle gastvrijheid behandeld. We kregen mooie oranje overalls aan en zij deden aan zwaard vechten, hahahah nee geintje...........  Toen het wat later op de avond was werden de auto's bij de tenten gezet en ging de muziek aan. Het werd een soort van gezellig zeg maar. Met een beetje gek doen en dansen heb je al gauw de mannen aan het lachuh.

In een van de tenten was men aan het rijst koken en buiten werd de BBQ aangestoken en vlees gegrild. Rond 2300 uur was alles klaar en werd er gezamelijk gegeten in een van de andere tenten. Op de grond en met de handjes. Rijst, geit, schaap, rundvlees echt allemaal erg lekker.
Gelukkig had ik voordat we vertrokken nog fff wat gegeten anders was ik om 2300 wel een beetje van mijn graatje gegaan.;-)

Toen het eten klaar was kon je weer terug naar het kampvuur voor thee, zoete koekjes en snoepjes. Heerlijk weer even bij de warmte van het open vuur. Aansluitend werd  er domino gespeeld. Of wij witneuzen dat spelletje kende. Ja tuurlijk gewoon nummertjes aan elkaar leggen. uh, uh. wrong.
Eigenlijk is het een soort klaverjasseen en voor we het wisten zaten wij Nederlands tegen die gasten te spelen. In het begin werden we nog even geholpen en kregen we aanvullend uitleg wat we het beste konden doen. We hadden kennelijk goeie stenen want overall waren we goed aan het winnen met de nodige hilariteit tegen de locals die verloren. Okay het moest maar afgelopen zijn, we werden niet meer geholpen en twee oud gedienden van respectabele leeftijd zouden wel even tegen ons spelen. Ik zie zijn glimlach nog op zijn gezicht. Afijn ik zal niet teveel uitwijden maar we hadden het spelletje redelijk in de smiezen, en zelfs zo erg dat een van de oudjes er boos om werd. Kennelijk kon hij niet heel erg tegen zijn verlies dit tot tevredenheid van de omringende vrienden en familieleden die niet meer bij kwamen van het lachen. Uiteraard waren wij de lulligste niet en hebben hem nog 1 keer uitgelegd hoe het spel gespeeld wordt, hihihih ;-)

Om 04.00 s'morgens vond ik het welletjes en ben de slaapzak gaan opzoeken in de slaap tent. Er waren al meerdere gasten vertrokken die niet bleven slapen. Er waren goeie brede slaapzakken die lekker warm waren. Het was wel op de grond slapen op tapijten.

Om 06.30 werd ik alweer wakker van het zonnetje en de herrie van de squads die aan de overkant aan het rijden waren. De leverancier zou ons ook mee nemen naar het squad rijden en nog voor het ontbijt zijn we 2 uur gaan squad rijden. Erg gaaf want met een 250cc squad door het zand raggen is niet iets wat je elke dag doet. Toppertje dus.

Na het squad rijden zijn we aansluitend naar een paardenfarm gegaan waar Arabisch volbloed paarden werden gefokt. Pittige hengsten. Ik had alleen het idee dat ze veel groter zouden zijn. Uiteindelijk heb ik nog op 1 van de paarden mogen zitten. Teugels strak houden want even loslaten en zo'n paard schiet weg. aangezien ik geen paard kan rijden leek me dat niet echt een strak plan.
Wel gaaf om gedaan te hebben, wat een temperament zit daar in.

Kennelijk was er met de afspraak over het ontbijt bij de tenten iets niet goed gegaan want er was niets geregeld. We zijn toen maar terug gegereden naar Riyadh om vervolgens een restaurnt op te zoeken. Om 1230 uur zaten we aan het ontbijt ( Pollo bolognese en Bruschetta) om vervolgens terug te gaan naar de compound. 1400 uur was ik terug en de pap was op. De rest van de middag rustig aangedaan nog even bij het zwembad gelegen en de vrijdagavond heb ik niet meer meegemaakt. Half zeven 's avonds lag ik mijn mandje want ja zaterdag was het gewoon weer werken.

Het was een zeer geslaagde desert trip met te weinig slaap maar mooi om mee gemaakt te hebben.

In een kringetje rond het vuur

de man in de witte tobe loopt rond en schenkt thee uit

later op de avond zullen we in de achterliggende tent gezamelijk eten

kleine kpjes met zoete thee

de shihja (waterpijp) wordt gereed gemaakt

mijn syrische armeense buurman rond het vuur met waterpijp

koekje er bij?


nog meer waterpijpen

Arabische koffie is heel slap, het lijkt een beetje op thee maar is niet doorzichtig

BBQ in volle werking

de witte lamp is een soort halogeen lamp die middels 
een soort hengel is verbonden met de accu van de auto.

Onder folie zit de rijst die wordt warm gehouden op de BBQ.


Omdat het wat fris werd gingen sommige alvast in een tent zitten

de kok, thee zetter en koffie maker in 1

opscheppen van de rijst

verdelen van het vlees op de rijst

opgediend

met z'n allen in de tent eten, op de grond en met de handjes eten

na het eten, thee en koffie en...... 

shihja

en zoete koekjee en chocolade cakejes niet groter dan twee vingers


muziek en dansen



het werd tijd voor domino lessen


desert slaap zakken en slapen op de harde ondergrond met tapijt


brak wakker worden om half zeven 's morgens


zonsopgang in de woestijn, het kamp van een iets hoger gelegen duin

de andere kant op gekeken


op de duin, met de zon in de rug en een lange schaduw


even op ruimen ?

de auto met hengel tbv de lamp


Ons kamp in panorama view



's morgens vroeg squad rijden in de zandduinen


boven op de rode zand duin


in de verte (witte vlekjes aan de andere kant van de weg) 
ons kampje waar we hebben geslapen

een adelaar die op het zand zit

vroem, vroem vroeeeoooom.


sand boarden achter de auto, Saudi style



     LIVE


terug in het kamp, ffff bijkomen

erg jammer dat de Saudies in het echt alles achter laten in de woestijn.
Wellicht dat de geschiedenis als Bedouin het er mee te maken heeft toen men weer trok met de kamelen naar de volgende plaats met gras 



volbloed Arabier in vol galop



op de Arabische Volbloed farm




Vol temperament

2 weekjee oud. Een veulen doet ongeveer $25.000,00

Even op het paard zitten dat net in vol galop door de woestijn ging, 
teugels strak houden want anders schiet die weg

foto momentje, je ziet het paard kijken en klaar staan. Wanneer kan ik ?
Mwah doe maar niet.....  :-)

Four (4) wheel betekent niet altijd dat je overal kan rijden
(Rahuul mijn collega kijkt nog wat bedenkelijk)












Geen opmerkingen:

Een reactie posten