maandag 24 augustus 2015

Cut & Cover shoring tunnel site 5

Het is weer tijd voor een werk bericht. Na een lange vakantie periode, Ramadan, EID,zomer reces etc. zijn vandaag de scholen weer begonnen en is het gelijk weer dubbel zo druk op straat.
Uitkijken dus want ze rijden weer als gekken, zitten eigenlijk allemaal nog een beetje duf achter het stuur. Vandaag werd ik op de snelweg dan ook al weer aan de rechter kant gesneden. Ja het kon nog net hoor, er fff tussen door. Mwah niks geraakt, even a four letter word, en weer door.

Maar daar gaat dit bericht nu niet over. Ik was onderweg naar site 3+5 Cut&Cover tunnel voor overleg. En aangezien de contracten voor de subcontractor Ammico door iedereen waren ondertekend was er een begin gemaakt met het boren van de eerste boorpalen.
Diameter 1.200mm, mannetje aan mannetje met een tussen ruimte van ongeveer 10cm.
Dit zou voldoende moeten zijn om bij het ontgraven van de tunnel de sleuf de wanden overeind te houden. Diepte van de palen: verlopend van 12,00m tot 25,00m diep.

De palen worden met een casing van 6,0 meter lengte voorgeboord en daarna gaat het boren zonder stalen buis (casing).
Het boren gebeurd met een bucket, een soort holle boor emmer die rond draait en het zand erin schept. De booremmer hangt weer aan een roterende stang (Kelly). Door de andere kant op te draaien sluit de klep met tanden en kan de booremmer (bucket) omhoog worden gehaald. Eenmaal op maaiveld niveau wordt de klep ontkoppeld en valt het zand eruit.

Op de foto's kan je een aantal palen zien die in de lijn van de wand staan. De palen staan nog ver uit elkaar. Door het boren van nieuwe palen tussen de reeds geboorde palen wordt de wand opgevuld tot 1 wand.

Wanneer de palenwand klaar is gaat het ontgraven beginnen en eenmaal op een bepaalde diepte worden de groutankers aangebracht. Meer daarover als het eenmaal zover is.


uitgeboord zand en stenen

verschillende boor emmers (buckets)

wapeningskorf tbv 1.200mm boorpaal

geboorde paal met casing (nog geen beton gestoord)

boorpalenwand lijn. tussen de geboorde palen komen 
nog meer palen om er 1 wand van te maken

in de verte de andere kranen van de lijn. 
Ammico heeft  4 sets staan op dit moment

breedte van de tunnel is door de panaroma view goed te zien

beton gestort en wapeningskappen tbv veiligheid



tweede boorgat naast reeds gestorte paal

de paal moet voldoende uitgehard zijn voordat de 
volgende paal geboord kan en mag worden


boorkraan, hulpkraan en bentoniet centrale

idem + wapeningskorf 15.00m

keten park



probleempje, 
er ligt een heel groot pakket kabels en leidingen in de boorpalen wand lijn.

Hiervoor wordt apart een leidingenbrug gebouwd 
om de kabels op te hangen en op e vangen


toegang tot het werkterrein

leidingenbrug, kistwerk voor beton stort


vlechtwerk voor aanlanding

2 opmerkingen:

  1. Ik ben weer bij. Top dat er wat gebeurt.
    Gr menno

    BeantwoordenVerwijderen
  2. van de week heb ik nog een paar mooie foto's van het leggen van de liggere op de peilers.

    BeantwoordenVerwijderen